Korte inleiding

16 jaar geleden werd onze Max geboren. We hadden al een zoon en door de komst van Max was ons gezin compleet. Ik zeg was, want nu 16 jaar later is onze Max er niet meer. Max is op 29 oktober 2016 overleden. Hij was toen 15 jaar. Ineens ben ik de moeder van een overleden kind. Ineens staat mijn leven volledig op zijn kop en zit ik in een afschuwelijke nachtmerrie. Deze blog gaat over het overlijden van Max, wat het voor ons betekent en hoe ons leven binnen 1 seconden volledig op z'n kop is gezet en over alcohol bij jongeren. Ik hoop met deze blog wat steun te geven aan mensen die hun kind hebben verloren en mensen te wijzen op de gevaren van alcohol bij jongeren. Waarom alcohol bij jongeren omdat Max na een Halloweenfeestje is verongelukt, op dit feest heeft hij alcohol genuttigd waardoor hij letterlijk de weg kwijt was. Max was voor deze bewuste avond nog nooit op stap geweest, had nog nooit of bijna nooit alcohol genuttigd, dat wil zeggen hij heeft best wel eens een radler gedronken maar hij had totaal geen ervaring met alcohol of met de uitwerking van alcohol. Deze ontdekkingsreis in zijn korte puberbestaan is hem fataal geworden en ik hoop dat er een bewustwording gaat komen bij de jeugd en bij mensen achter de bar wat alcohol doet.

zaterdag 30 april 2022

 Deze week afscheid moeten nemen van mijn beste, trouwste viervoeter. Mijn Bono...

Bono hebben we als gezin 13,5 jaar geleden mogen ontvangen, het was liefde op het eerste gezicht met deze kleine ondeugende maar oh zo lieve pup. Vanaf dag 1 hoorde hij tot ons gezin. Bono en ik waren gelijk een echte eenheid, waar ik was volgde Boontje. Ook met de jongens was Boontje een van de bende. Max was er voor het knuffelen en wandelen en kroelen, Job deed liever wat wilder met hem. Maar zoals ik al schrijf Bono hoorde bij ons.

De afgelopen 5,5 jaar na het overlijden van Max was Bono mijn soulmate, klinkt misschien raar omdat over een hond te zeggen, maar zo voelde het. Wij hadden met 1 blik genoeg. Bono was er om mij te troosten, om mij te knuffelen, voor Bono moest ik mijn bed uit,Bono hield onvoorwaardelijk van mij, Bono maakte mijn huis een thuis. Bono was voor mij ook een grote connectie met Max. Dit alles is nu ineens weg.

Alweer afscheid moeten nemen van iets wat zo ontzettend dierbaar is, ik merk dat ik zo klaar ben met afscheid nemen. De leegte die het achterlaat is niet meer op te vullen. Het leven is toch meer dan alleen maar afscheid nemen. Klinkt misschien erg dramatisch, ik weet dat ik hier ook wel weer overheen kom, overheen moet, alleen nu voelt het zo.

Buiten het feit dat ik mijn viervoeter ontzettend mis, ben ik mijn thuisgevoel weer kwijt. Ik voel me rusteloos en zit in vluchtmodus, alles om maar niet thuis te zijn, tuis is stil, niemand wacht op mij. Ook ben ik door Bono weer iets van mijn gezin kwijt, Bono hield voor een deel Jos en mij verbonden en ook dat valt nu weg. Het is dus meer als alleen afscheid nemen van mijn beste, trouwste vriend maar ook van een deel van mijn leven, mijn verleden, mijn gezin.

Ik weet zeker dat Max, Bono met open armen heeft ontvangen en dat ze nu weer samen zijn, dat biedt wat troost. Bono heeft het zwaar gehad na het overlijden van Max, hij was de hond die iedereen troostte, die de eerste nacht dat Max opgebaard las al zijn speeltjes bij Max legde en tegen hem aanstootte zo van kom speel nu met mij. Bono werd van een gekke, speelse hond in een klap onze troost hond. Ik durf echt te zeggen dat Bono een deel van mijn redding is geweest de afgelopen jaren. 

Nu moet ik hem laten gaan, nu moet ik zelf gaan doen. Geen idee hoe ik weer het thuisgevoel ga krijgen, geen idee of deze leegte weer minder wordt. Wel weet ik dat ik echt heel slecht ben in loslaten en ik er ook echt klaar mee ben.

Lieve Bono, dank je wel voor je onvoorwaardelijke liefde, je duizenden likjes, je blije kop en troostmomenten. Wat ga ik jou missen kleine dikke stinkerd, voor mij was je meer als een huisdier, voor mij was je ons derde kind.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.